Webmail icon

Delen via LinkedIn
<< Terug
 

Zoekmachine-optimalisatie, 22 gratis basis-tips

Natuurlijk is het van belang dat uw website, te meer als u een CMS gebruikt, zodanig is opgebouwd dat het zoekmachine-vriendelijk is.

U kunt echter zelf veel bijdragen aan het optimaliseren van uw website. Hier volgen een aantal tips:

  1. Hanteer een heldere indeling voor uw website. Dit is voor zowel de bezoeker als de zoekmachine gunstig.
  2. Elke (relevante) pagina moet bereikbaar zijn via tenminste één tekstlink.
  3. Gebruik een sitemap via welke alle pagina's bereikbaar zijn.
  4. Maak een nuttige, informatierijke website, en gebruik heldere en nauwkeurige bewoordingen.
  5. Bedenk woorden die bezoekers kunnen invoeren op zoekmachines om pagina's gelijk de uwe te vinden. Zorg ervoor dat uw website deze woorden bevat.
  6. Gebruik waar mogelijk tekst in plaats van afbeeldingen om belangrijke namen, inhoud of links weer te geven. Zoekmachines herkennen tekst in afbeeldingen niet.
  7. Vul de alt(ernative)-texts en mouseover-texts bij afbeeldingen en linkjes.
  8. Controleer of alle links in uw website nog actueel zijn en niet verwijzen naar vervallen pagina's.
  9. Indien u links vermeld op een pagina, houdt het aantal dan onder de 100. Deel de pagina desnoods op in verschillende subpagina's.
  10. Zorg dat uw website is aangemeld bij het Open Directory Project (www.dmoz.org) en de relevante startpagina-dochters (www.pagina.nl), en tevens op zoveel mogelijk relevante (branche-gerichte) link-sites. Dit is een zeer belangrijke factor.
  11. Leg geen links naar "duistere hoeken" van het internet. Deze worden u aangerekend.
  12. Google kent het verschil tussen betaalde links en gratis links. Betaalde links worden NIET (meer) meegenomen bij het bepalen van de relevantie van uw website, maar kunnen uw website "strafpunten" opleveren.
  13. Google herkent reciprocal links: links naar een website die ook naar u linkt, om zo het aantal links naar uw website te verhogen. Deze links worden NIET (meer) meegenomen bij het bepalen van de relevantie van uw website.
  14. Gebruik geen verborgen tekst (tekstkleur zelfde als achtergrondkleur).
  15. Maak geen lege websites met verwijzingen naar uw hoofd-website. Google ziet deze anders als "doorway pages" en zal het gebruik bestraffen. Indien u thema-sites gebruikt, zorg dan dat deze significante inhoud hebben voor een normale bezoeker.
  16. Een uitstekende manier om het aantrekkelijk te maken dat links naar uw website worden geplaatst, is door ervoor te zorgen dat uw website unieke en nieuwswaardige content bevat; dus pagina's die u zelf heeft geschreven en die aktueel zijn.
  17. Probeer belangrijke trefwoorden in de lopende tekst bij elkaar te plaatsen (in variërende combinaties).
  18. Gebruik taal die een doelgroep ook bezigt (bijv. alledaagse taal of juist vakjargon).
  19. Gebruik relevante subtitels binnen uw pagina.
  20. Ga handig om met veel voorkomende misspellingen.
  21. Zorg voor een regelmatige update van uw website.
  22. Analyseer het zoekgedrag van uw bezoekers; hiervoor zijn webstatistieken erg nuttig.

Maar let op! Google kan ook een overdadige aanpak van uw website bestraffen. Lees hier meer >>

Klik hier voor meer informatie over de mogelijkheden voor zoekmachine-optimalisatie.

Meer weten?

Bel of mail ons, wij maken graag een afspraak voor een vrijblijvend gesprek met u om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.